Monday 2 January 2012

BENARKAH TINDAKAN INI?????????

Selepas lebih tiga puluh tahun, hari ini Jawatankuasa Masjid ArRahman Jalan Pantai Baru mengambil tindakan menghentikan semua ceramah agama yang telah dilaksanakan oleh ‘kumpulan’ yang memanggil diri mereka sebagai ‘JK jemaah’.

Selaku pelajar di Universiti Malaya, saya sering solat berjemaah di Masjid ini.  Ada masanya saya juga mengikuti ceramah-ceramah agama yang dijalankan.  Pasti lah penceramah ini didatangkan oleh pihak yang mengakui diri mereka JK jemaah.

JK jemaah ini nampaknya tidak suka dengan langkah ini dan telah mula mempersoalkan hak-hak mereka dan mula membuat kenyataan seperti JK Masjid menutup majlis ilmu, menentang ulama dan langsung mengadakan solat hajat memohon Allah menurunkan bala dan menjahanamkan pihak JK Masjid.

Untuk kepastian, saya telah menemui Pengerusi JK Masjid mendapatkan jawapan kepada beberapa persoalan.  Datuk Ibrahim Thambychik tenang menjawab soalan-soalan saya.

Soalan:  Sejak bila Datuk dan JK Masjid ini dilantik menggantikan Jawatankuasa yang lama?

Datuk Ibrahim:  Jawatankuasa ini dilantik oleh Ketua Agama Wilayah Persekutuan iaitu KDYMM SPB Yang Di Pertuan Agong kira-kira tiga bulan yang lalu.  Tugas utama kami ialah memastikan usaha menegakkan syiar Islam dengan memantapkan lagi pengurusan masjid dan pengimarahan nya.

Soalan:  Apa yang sudah dilakukan dalam tempuh 3 bulan perlantikan ini?

Datuk Ibrahim:  Dalam tempuh tersebut kami meneliti semua sudut seperti tugas, tanggungjawab dan peranan Jawatankuasa dan kakitangan masjid disemua peringkat, ceramah-ceramah di masjid ini, pembabitan masyarakat dalam aktibiti-aktibiti masjid dan penyertaan pelajar-pelajar secara berfaedah.

Disamping itu kami sudah melakukan muzakarah dengan semua kakitangan dan juga pihak yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘JK Jamaah’.  Dua kali muzakarah seperti ini kami jalankan.

Soalan:  Apa yang Datuk harapkan dari muzakarah tersebut?

Datuk Ibrahim:  Mula-mula saya ingin menyatakan dari pemerhatian JK Masjid, teman-teman di Universiti Malaya dan anak-anak qariah dari Vista Angkasa, Flat 17 Tingkat dan Flat Kolam Air; jelas terbukti bahawa ceramah, tazkirah, dan kulliyah yang dijalankan oleh pihak-pihak ini semua nya berbaur politik.  Mereka mengajar tajweed tapi jamaah disogok dengan kata nista kepada jamaah tertentu, pemimpin tertentu dan Kerajaan.  Mereka berceramah tentang sirah Rasul tetapi mencerita keburukan orang lain khususnya pemimpin tertentu.  Tetapi peliknya perbuatan mungkar seperti salah laku moral, pihak komunis yang mengancam keselamatan negara dan membunuh askar, polis dan AC yang rata-rata terdiri dari kalangan orang Melayu mereka puja.

Lebih malang lagi apabila mereka mengiktiraf diri penceramah-penceramah mereka sebagai pewaris Nabi berdasarkan hadis bahawa ulama’ adalah pewaris Nabi.  Matlamat mereka ialah supaya Jamaah menerima apa saja yang mereka sogokan kerana taraf mereka adalah pewaris Nabi.  Soal nya disini ialah apakah jenis ulamak yang mencaci cerca, memburuk-buruk dan menabur fitnah mempunyai status pewaris Nabi.  Apakah seseorang yang baru berjubah, berserban dan menghafal lima enam potong ayat quran layak di panggil ulamak.  Apakah taraf ulamak ini boleh di cipta begitu sahaja mengikut matlamat dan selera mereka sesedap rasa?

Seterusnya mereka ini semuanya tidak bertauliah.  Di Selangor mereka patuh. Kenapa di Wilayah mereka ingkar?  Sebenar nya kita tidak mahu terlalu cerewet tentah tauliah.  Tetapi pada waktu sama kami mahu memastikan ajaran yang disampaikan bukan dari ulamak tiruan atau ulamak Ajinomoto.  Kita juga tidak mahu melihat aqidah umat Islam di perjudikan dengan ajaran-ajaran songsang.  Begitu juga kita tidak mahu masjid digunakan sebagai gelanggang politik. 

Jadikanlah masjid sebagai medan menimba ilmu, merapatkan ukhuwwah dan menyatupadukan umat Islam.  Kekuatan kita umat Islam semakin tercabar.  Kealpaan kita akan menghanyutkan agama dan bangsa di bumi ini.

Soalan:  Tentang muzakarah tadi?

Datuk Ibrahim:  Saya kesal dengan nawaitu yang baik, yang mereka akui sebagai Jawatankuasa yang baik kerana sudi berbincang dengan mereka, tidak mereka hargai. Mereka meneruskan cara mereka tanpa segan silu walau pun mereka bukan Jawatankuasa yang diperakukan.

Soalan:  Kenapa sekarang baru bertindak?

Datuk Ibrahim:  Kerana JK yang tolerance.  Jadi pihak ini mengambil kesempatan diatas kebaikan hati orang lain. 

Mereka memberi alasan mereka adalah Jawatankuasa tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan dahulu.  Oleh itu mereka ada tanggungjawab!  Jawapan saya mudah.  Lihat pengerusi lama.  Beliau tidak ganggu saya.  Malah saya juga berjanji bila saya berhenti nanti, saya tidak akan mengganggu Jawatankuasa yang baru.  Peliknya mereka sudah bersara duapuluh tigapuluh tahun dulu masih nak duduk atas meja yang orang lain bertugas! Kenapa?  Apakah niat dan apakah matlamat mereka?

Beri lah peluang untuk Jawatankuasa yang baru ini bertugas.  Kita pun sangat terbuka untuk menerima sebarang teguran.

Tentang solat hajat yang mereka adakan, saya tidak akan melarang.  Sebagai orang pandai agama, mereka pasti lebih arif.  Jangan kita berlari dipadang orang, berjingkit di kebun sendiri.

Teguran dengan niat yang baik, insyaAllah akan membawa faedah yang juga baik.  Tindakan yang diambil Adalah Benar.

Terima kasih.

1 Januari 2012

No comments:

Post a Comment